НЕ ВМИРАЄ ДУША НАША Т.Г.Шевченко |
Глибини Нашої Пам'яті "Русь" і "Україна". Іван Сірко У Полоні Багато векторності. УКРАЇНА – назва нашої землі з найдавнішніх часів. Едвард Кінан. Російські міфи про київську спадщину Формування Української Літературної Мови В Галичині В Умовах Австрійського Режиму. Історик та археолог, професор Михайло Юліанович Брайчевський. Формування української народності. Походження та поширення назви «Україна». *До історії використання топоніму “Русь”, “Россія” в українській історіографії до XVIII ст. *Есхатологічні Передчуття Людства та Відбиття їх у Поезії *Ідея Козацтва - в Українській Душі * Українська Ідея *Гог в Краю Магога і Місія України * З Води Та Вогню * А.Кримський Про "Колиску Народів" *Триполізм - Наша Ідея *Чи може бути столиця "молодшого брата" матір'ю міст руських? *Епітафія Енеєві * Підвалини Європейської Цивілізації *На Якій Землі Живемо? * Тризуб Посейдона І Володимир *Феномен Шевченка *ЩО ТАКЕ Національна Ідея? *Древність Українських Говорів *Та Спитайте: Хто Ми, Чиї Сини. *Потоп На Україні * Перстень З Оріхалком * Хлібороб Світу - Історичне Призначення Українців * Братня Дружба *Хронолог *Раскрутка *ПЕРЕКЛАДАЧ онлайн *НАТИСКАЙ! Тут можна пограти... Аналіз Вашого Сайта *Аналіз Ключових Слів HEX CODE Розкрутка Автоматична реєстрація сайту Каталог сайтів Додати Сайт Лінки Різні Informer Informer Безоплатні Оголошення Онлайн студія веб-дизайну Siteimage |
МАЛОВІДОМІ СТОРІНКИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИСимволіка українського рушникаСемантика українського рушникаВідколи існує память народна, українці прикрашали предмети хатнього вжитку орнаментами, які формували естетичні смаки поколінь, були взірцем їхньої рацьовитості та мистецьких здібностей. Ця потреба мала також магічний та релігійний зміст. Бажаючи прихилити до себе богів, люди закликали їх відповідними знаками-символами та оберегами.Мабуть, не зможемо сказати напевне, кому першому спало на думку втілити в орнаменти красу оточуючого світу. Археологічні знахідки та літописи підтверджують, що вишивати на Україні власне ніколи не припиняли, тож уся орнаментика, незалежно на якому матеріалі (кераміка) виконана, має спільні риси. Впродовж віків вишивки зазнавали різних етнографічних впливів але асимільовано її так, що українська основа залишалася незмінна, лише постійно збагачувалася. В системі українських візерунків домінує простота, а також система знаків і символів, розуміння яких, на жаль, частково загублено. Відомо, що в цю систему знаків входили явища природи та речі, якими люди користувалися повсякденно.На початок XIX століття сформувалися найхарактерніші особливості орнаментики різних регіонів України та тільки їм притаманні технічні прийоми. Основною прикметою нашого народного орнаменту є його ритм, такий же як у пісні. Як правило, один сегмент орнаменту можна повторювати в безконечність або замкнути в єдине обрамлення і так завершити композицію візерунка. Вишиваний рушник донині не втратив свого значення в побуті. І тепер ним прикрашають інтерєри помешкань, вівтарі та ікони в церквах. І надалі він залишається атрибутом народних звичаїв та обрядів. На рушнику несли новонароджену дитину до хресту, на ньому проводжали людину в останню дорогу. Рушники Галичини дещо відрізнялися від тих, що у східних областях, за звичай, були вони коротші. Вишивали смугами геометричних, рідше рослинних орнаментів. На образах їх призбирували посередині складками та завязували кольоровою стрічкою. Кінці не спадали з обох боків образу, а ніби розпростерті крила птаха увінчували його горизонтальною лінією. Рушники як певний декор хати вишивали двома або трьома смугами орнаменту. Дві смуги вишивали «з лиця» полотна, а третю — на зворотнім боці. Такі рушники завішували на спеціальному держаку з планкою, інколи різьбленому так, що всі три смуги орнаменту через певні інтервали доповнювали одна одну. Тим рушником ніхто не витирався. він був своєрідною візитною карткою господині дому, її працьовитості та почуття краси. У різних регіонах Галичини, зокрема таких, як Надсяння, побутували певні назви держаків, а саме: жердь, жердка, палка, держак, гряда, гредка, греда. Часто держак був різьблений. У лемків греда — то широка планка, з прекрасною, різьбленою головою оленя посередині, прикрашена з боків листям клена або дуба. Палку, на яку завішували рушник, закріплювали під сподом греди. В гуцулів жердь прикривали багато інкрустованою геометричним орнаментом широкою планкою. На території Надсяння та у Львівській області з початку XX століття держаки почали прикрашати плоским гравірованим геометричним орнаментом, який розмальовували акварельними фарбами. Такі держаки, що імітують вишивку, побутують удеяких домівках і нині. Зберігся також звичай, будуючи хату, останню крокву на завершення даху заносити на рушниках, потім наймолодший з майстрів має поставити на вершину даху «вінок» — букет з гілок берези або дуба (не сухі гілки, а свіжі, бо може загинути рід), разом з квітами, повязані рушничком, якого для цієї мети вишивала майбутня господиня дому. У наш час у деяких районах Галичини його замінюють кольоровою стрічкою, якою повязують «віху».Побутували також невеликі за розміром так звані «хлібники» (у лемків з польських Бескидів та лемків словацьких — «хлібовки»), в які загортали хліб. їх оздоблювали по краях двома невеликими смужками орнаменту. Часом «хлібники» гарно вишивали й посередині, а їх краї завершували вузенькими смужками орнаменту. На рушнику, вишитому світлими, веселими кольорами, без жодного чорного стібка, несли дитину до хрещення. Хресна мати готувала його заздалегідь, а загортаючи в нього немовля, примовляла красну дорогу" новонародженому, щоби життєвий шлях був такий же світлий і добрий, як той рушник. Після хресної купелі дити ну знову за-гортали в рушник, а поверх нього кожен з хресних батьків неодмінно клав «крижмо» — золоту або срібну монету з побажанням добробуту. Цього рушника та «криж-ма» не можна було нікому пере- ¦ даровувати. " Вважали, щоче- ^ рез «те» зло- миться дорога життя. В першій половині XX століття " рушник «крижмо» ЧК замінено на чисте біле полотно, якого має бути непарна кількість метрів. З того полотна цій дитині шили сорочечки чи платтячка і т.п. Тепер новонародженим разом з крижмом при хрещенні дарують цінний подарунок. Важлива функція рушника в обрядах сватання та вінчання. Вдеяких селах Галичини, Надсяння, Лемковини, Холм-щини, крім рушників для сватів, дівчина повинна була вишити ще дванадцять. Дванадцять дружок несли їх перед нею через ціле село, якщо вона переходила жити до хати молодого, а скриню з приданим везли на возі. Якщо парубок ішов у прийми до тещі, то також відбувався урочистий похід через село, щоби всі бачили, яка то молода працьовита і «файна». Ось чому кожну дівчину привчали до вишивання змалку, і в орнаменти вона вкладала своє бачення краси, але при тому старалася зберегти деталі візерунка й мову знаків, які передавали з роду в рід. Орнаменти на весільних рушниках вишивали геометричними або рослинними мотивами, часто із зображенням голубів, які в народних обрядах були символом любові, чесності, щирості та вірності молодят. Саме їх щедро прикрашали. Коли дівчина виходила юною заміж і ще не надбала тради-ці й н их два-над-ц я т и рушників, тоді допомагали їх вишивати всі жінки роду аби не було осуду, що дівчина лінива. Згаданий похіддружокдотеп-ними ритуальними піснями та приказками супроводжували дружби, свашки та молодь. Найкращого рушника перші дружби стелили молодим під ноги під час вінчання в церкві, щоби їхнє подружнє життя було щасливе, а ще вірили — хто перший стане на рушника, той верховодитиме в сімї (звичай зберігся). Молодих, які після вінчання поверталися додому, на порозі хати зустрічали батьки з короваєм на вишиваному рушнику та добрими побажаннями. Коровай прикрашали голубками,колоссям, квітками. Рушник, на якому ставали до шлюбу, завішували над образами або на видному місці в світлиці. Одними з етнічних регіонів західних земель України були землі Надсяння, Лемковини та Холмщини. Після переселення українців на територію колишнього Радянського Союзу та на північ Польщі дуже багато творів народного мистецтва безповоротно втрачено. Але те, що збереглося, дає нам змогу розглянути певні, дуже характерні для цих око-л и ц ь візе-рунки. В орнаментах втілено мотиви й сюжети усної поетичної творчості, образи народної лірики й календарної поезії. Рушник із села Торки біля Перемишля (рис.2) короткий, з широкою смугою вишивки посередині. Орнамент вишиваний чорними, або темно-вишневими нитками з вкрапленням червоного або синього кольорів. Елементи орнаменту — безконечник та місяченько. Символ місяця у всіх фазах, а саме: ріжок, півмісяць, повня символізував безконечне життя на землі. А ще в основі цього орнаменту народний місяцелік — коло (повні). Основні свята землеробства поділено відмітками на частини місяця (пори року), вказують час сіяння, збирання врожаю, а також ворожби на врожай. Орнамент з обох сторін «місяченька» завершено смугами «безконечника», як безконечним є життя. В селах поблизу Перемишля орнаменти в «місяці» називали календарем. Цікавий орнамент із села Негрибки поблизу Перемишля. Чіткий геометричний візерунок складається з вузької центральної частини, основним компонентом якої є « п є р і ж к и П окра-йниці складаються з половини квіток. У цілому творять неповторний ритм орнаменту. Рідкісний орнамент з села Мякиш Новий (повіт Ярослав), Центральна смуга — буряк із гичкою, обрамлений з боків меншими смугами рослинно-геометризованого зображення чорнобривців. Не менш цікавий орнамент рушника з села Лагівців, Холм-щина. Це оспіване в піснях і легендах дерево розмарину. Ідучи до вінця, дівчата прикрашали волосся, вінок гілками розмарину, а хлопець припинав розмаринову гілоч-ку до одягу біля серця. її вважали символом любові. Орнамент гейсики на малому рушнику, очевидно робочому, якого дружина вишила чоловікові, котрий йшов на заробітки. В шахтах Зверху над орнаментом цікаво закомпоновано свіч-ники-трійники, адже Бог перебуває в трійці. Ось так, з далеких часів від предків шйшов до нас оцей полотняний лист. Орнамент з Жидачева Львівської області — ромб у квадраті — символ засіяного гіоля, покрайниці — баранці говорять, що врожай зійшов, поле заколосилося, а навколо зтоять обереги». Рушник, оцей довгий, прикрашений візерунками виши-гий сувій полотна, як дорога роду людського, людського киття, завжди був нерозривний з віруваннями,звичаями та побутом українського народу. Зеновія КРАКОВЕЦЬКА, мистецтвознавець, голова Львівського осередку Спілки НАРОДНЕ МИСТЕЦТВО № 1-2 . ***Біблійна генеалогія в етногенетичних концепціях польських та українських хроністів ***Українська та великоруська культури у XVII столітті: культурний вплив чи культурний конфлікт? ***Ідея Козацтва - в Українській Душі ***Етнополітична термінологія XIV-XVI століть ***Переяславське "Воссоединение" ***Запорізька Січ: становлення. ***КОЗАЦЬКА ЕРА:ЕТАП ФОРМУВАННЯ. ***Проблеми історії козацтва в працях С.М.Соловйова. ***О территориальной привязке этнонима «русские» ***Представления об этнической доминации *** “Украинский вопрос” в политике властей и русском общественном мнении . ***Эмский указ. ***ТРИПІЛЬСЬКА ХЛІБОРОБСЬКА ТЕРМІНОЛОГІЯ І КАРТВЕЛЬСЬКІ МОВИ ***ТРИПІЛЬСЬКИЙ НАПИС ПРО КУПАЛУ ***ТРИПІЛЬСЬКА КУЛЬТУРА Й УКРАЇНСЬКА МОВА ***СЛОВА З МОВИ ТРИПІЛЬСЬКОЇ КУЛЬТУРИ В РАННІХ ПОЕЗІЯХ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА ***Таємниці України. ***САНСКРИТ ВДИВЛЯЄТЬСЯ У МАТЕРИНСЬКІ ОЧІ УКРАЇНИ… ***Тернистий шлях українства ***«Меч Арея» ***Вірменська мова та її зв'язки з іншими індоєвропейськими мовами ***ЯК РОЗМОВЛЯЛИ В КИЄВІ ТИСЯЧУ РОКІВ ТОМУ? ***ВIЙСЬКОВА IСТОРIЯ ОЧИМА ПОЛЬСЬКИX I УКРАЇНСЬКИX ДОСЛIДНИКIВ ***Переписи Населення - НАС МОГЛО БУТИ БІЛЬШЕ... ***[Байда-Вишневецький] ***[Олег Ольжич] ***[Походи запорожців на Стамбул] ***[Прутський мир 1711 р.] ***[Цікаві факти з історії України] ***[Фортеця Кодак ] ***[У 1920-тi роки «гуртки рідної мови» створювали навіть у тюрмах ] ***[Земельне питання в економічному розвитку Запорозьких Вольностей ] ***[Золотий міст (Російська діаспора і духовне відродження України)] ***[Заповіт “тарасівців” ] ***[ХТО ТАКІ БРОДНИКИ] ***[УКРАЇНСЬКІ ЕПІЧНІ ПРОЗОВІ НАРАТИВИ] ***[Українське козацтво в І чверті ХVII ст] ***[УКРАЇНСЬКЕ КОЗАЦТВО ] ***[Русь-Україна - то серце і розум Великої Руси] ***[DESCRIPTION D’VKRANIE, Par le Sieur de BEAVPLAN.] ***[Трипілля і Халеп'я: дивовижні паралелі] ***[Торгівля. Фінанси Київської держави] ***[КОЗАК МАМАЙ ЯК СИМВОЛ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕЇ] ***[Шевченківська скарбниця] ***[Гетьман Петро Конашевич Сагайдачний] ***[Треба підтримувати мову] ***[ПЕРЕХІД ВІД ПРОТОУКРАЇНСЬКОЇ ДО ДАВНЬОУКРАЇНСЬКОЇ ДОБИ] ***[Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний.] ***[Оповідка про козацькі місця України. Трахтемирівщина.] ***[АПАНОВИЧ Олена Михайлівна] ***[ОАЗИ УКРАЇНСЬКОГО ЕТНОСУ ] ***[Медитація козака Мамая...] ***[ЛЕГЕНДАРНІ АРГОНАВТИ ПЛАВАЛИ ПІД ЖИТОМИРСЬКИМИ ВІТРИЛАМИ ] ***[Козацтво зародилось в Північному Приазов’ї] ***[Косак - захисник Роду ] ***[Гуни — це анти ] ***[ГУМАНІЗМ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА] ***[ГЕНЕАЛОГІЯ УКРАЇНИ ] ***[І. Франко-індолог ] ***[Фортеця Кодак ] ***[ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО EТНОСУ] ***[ДУЛІБИ І СЛОВ’ЯНЩИНА] ***[МИХАЙЛО ДРАГОМАНОВ] ***[Образ досконалого володаря ] ***[Берестейщина – регiон в лабетах геополiтики ] ***[Бальзак і Дубно] ***[Беседа: M. П. Драгоманов ] ***[Арійська метацивілізація ] ***[АКСІОМИ НЕДОВЕДЕНИХ ТРАДИЦІЙ ] ***[Фортеця Кодак ] *** Український етнос.І. Стан українського етносу. . ІІ . Причини занепаду руського етносу ІІІ . Можливості русько-українського етносу IV . Можливий варіант розвитку планетарного суспільства в ХХІ сторіччі V . Що далі? ***Національна Парламентська бібліотека України. Історія бібліотеки... *** ІСТОРІЯ ТА ТРАДИЦІЇ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ . Становлення зовнішньополітичної служби України . ***Варіації про походження назв "Русь" і "Україна" . "Степи мої запродані ***, *** *** *** | Козаччина Козацтво |
На початок : Ще Матеріали : Browser : Tool : |